Tuesday, November 15, 2011

Tips untuk mendapatkan bibir sihat

Assalamualaikum.

Pernah tak bibir korang menggelupas sampai berdarah tanpa segan silu sebab dah terlalu kering? Pernah tak korang melalui situasi bibir terlalu kering macam tanah yang merekah? Eh tapi kalau baca novel selalunya ada ayat camni "bibir yang mungil merah merekah". Cantik ke kalau bibir merekah?Hihihi. Kalau nak dapatkan bibir yang cantik, sihat dan mungil meh baca tips ni.

1. Pakai marjerin sebelum tidur.

Actually kalau pakai after bangun tidur pun tak ada masalah. Dulu aku pakai marjerin sepanjang hari. Time tu tak suka pakai lipbalm, lipstick,lipgloss. That's why tak boleh berenggang dengan marjerin. Dengan pakai marjerin bibir akan pink-pink kemerahan (tak merekah hokey) pastu lembut-lembut je. Dulu time sekolah sebab aku pakai marjerin ni, selalu ada orang cakap aku pakai lipstick. Padahal lipstick pun tak pernah try time tu. Tapi sekarang ni aku dah tak pakai marjerin sebab dah ada lipstick,lipbalm. Pasni nampaknya aku nak kene pakai marjerin balik sebab bibir yang pink-pink giteww satu ketika dulu memang dah tak ada sebab dah selalu pakai lipstick,lipbalm. Trust me, lipstick akan membuatkan bibir anda bertambah gelap dan ada kesan lebam T____T

2. Jangan basahkan bibir dengan menggunakan air liur.

Air liur akan membuatkan bibir anda bertambah kering. Memanglah niat anda murni untuk melembabkan bibir tapi paling lama pun bibir anda akan basah dalam masa kurang sepuluh saat sajee and then akan kering balik. Jangan amalkan hokey.

3. Bersihkan sisa lipstick sebelum tidur.

Bukan muka sajee yang perlu dibersihkan dengan make up removal bagai. Bibir pun perlu dibersihkan juga. Bersihkan bibir anda sampai tak ada kesan lipstick langsung. Kalau tak bibir cepat rosak dan lebam kalau dibiarkan camtu je.

4. Minum 8 gelas air sehari.

Yang ni kadang-kadang aku failed jugak. Tapi untuk dapatkan kulit yang sihat sememangnya kita kena minum air dalam kuantiti yang banyak. Pasni rajin-rajinlah minum air ye (:

5. Sapu halia di pinggir bibir hehe

Yang ni pun aku pernah buat instead of sapu marjerin kat bibir. Tapi dulu la sekarang ni dah tak buat sebab selalu lupaaaa. Ambil sedikit halia pastu tumbuk. Pastu sapu halia tu kat bibir. Memang pedas sikit (aku pun tak ingat rasa dia pedas ke pedih) tapi sekejap je pastu korang akan nampak bibir korang merah-merah gitu. Kena amalkan selalu untuk kesan yang lebih lama (:

6. Satin lips Mary Kay



Haaaa yang ini memang sangat terbesttt. Sapu je kat bibir then gosok kejap. Pastu akan nampak sel kulit bibir yang dah mati tu keluar. After 3 minit cuci macam biasa then korang akan rasa ouuhhhh besh giler dohhh. Bibir jadi licin jew. Kalau semut berjalan kat bibir korang memang boleh tergelincir..Kui3. Pasni nak beli lip balm Mary Kay pulak.


Ok bubbye (:

No comments: