Sunday, July 10, 2011

Jawab je camni "Ada aku kisah?"



Assalamualaikum dan selamat hari ahad. Aku rasa rinduuuuu sangat-sangat kat blog aku yang tak semenggah ni. Aku cuak sangat sebab dah dekat sebulan aku try sign in blog tapi tak dapat. At last hari ni dapat juga :)

Ok aku nak tanya korang, pernah tak korang berhadapan dengan orang-orang yang selalu kritik korang. Contohnya kritik pakaian korang, tudung korang, make up korang. Mesti pernah kan? Pada dorang semua benda yang korang buat tak kena pada mata dorang. Motif? Wallahuallam. Tapi, apa yang aku boleh katakan, kita ni manusia biasa, sampai bila-bila pun kita takkan dapat puas kan hati semua orang. Buat apa nak puaskan hati orang lain kalau kita sendiri tersepit? Perlu ke hipokrit semata-mata nak jaga hati orang lain? Ya kadang-kadang perlu bermanis mulut, pretend yang kononnya kita tak kisah tapi sampai bila? Ada orang yang mengata kita tu jaga hati kita? Kalau dorang jaga hati kita for sure la dorang tak kan mengata kita bukan-bukan.

Ok aku bagi contoh camni. Orang sekeliling asyik kutuk penampilan kau. Kutuk pasal cara kau belit tudung, kutuk dress kau, kutuk kasut kau, kutuk make up kau. Bila dorang dah secukup rasa kutuk direct camtu adakah korang akan tetap tersenyum macam apa yang dorang cakap tu langsung tak jadi kudis kat korang ataupun korang balas balik dengan ayat-ayat yang sinis? Kalau aku, aku senyum sajee. Bukan bermakna aku tak terasa tapi buat bodoh jela. Sense of fashion setiap orang tak sama kan? Buat apa nak kutuk-kutuk fashion orang lain? Aku tak ada pun kutuk fashion orang lain yang macam fashion apa entah. Biarkan dorang nak pakai apa sebab sense of fashion dorang sememangnya tak sama dengan aku.

Aku memang suka berfesyen tapi tak ada la sampai jadi fashion victim. Aku tahu apa yang aku boleh dan tak boleh pakai. Aku selalu fikir positif kalau orang kutuk sytle aku. Aku fikir, dorang tak google fashion terkini kot, tak pun dorang takut nak berfesyen. Hah kan senang fikir camtu. Tak payah nak kusut-kusut kan kepala fikir tanggapan orang pada kita. Tapi aku hairan dengan orang-orang kita ni, kalau pakai shawl yang macam-macam jenis tu bukan main lagi duk kutuk sok sek sok sek tapi apa hal pula dengan orang yang pakai baju nampak lurah dendam pastu pakai seluar nampak lurah bilut? Kalau pakai shawl yang besar sikit sebab nak cover dada siap kutuk kata shawl tu macam alas meja. Oh myyy..Tak mengapa, aku ni boleh lagi tersenyum kalau orang cakap camtu, habis-habis pun aku cakap "a'ah ni alas meja kat rumah aku." Hah kan senang...

Bila dah kena kutuk macam-macam korang janganlah pulak give up and fed up. Ingat satu perkara ni, biarkan apa orang nak mengata pasal kita asalkan kita tahu apa yang kita buat. Ada beberapa orang yang terdekat dengan aku mengadu dengan aku, dorang dah tak ada mood nak pakai cantik-cantik pergi kerja just because of tak tahan dengan mulut officemate dorang yang asyik kutuk dorang je. Kutuk sebab apa? Kutuk sebab pakai baju cantik-cantik, tudung cantik-cantik. Hey common la tolong respect sense of fashion orang lain. Semua orang ada hak untuk kelihatan cantik okey. Ya mungkin cara mereka yang pakai baju dan tudung yang cantik-cantik tu tak kena pada mata korang tapi apa hak korang nak perli, kutuk orang lain? Tak ada pun minta duit korang untuk beli baju, tudung, kasut, make up tools.

Guys, hidup ni akan lebih bahagia dan bermakna kalau kita respect cara orang lain. Tak kira la macamana cara orang tu, selagi tidak membawa kemudaratan, janganlah jadi kan benda tu satu isu yang besar. Dalam hidup ni kita berhak buat apa yang kita nak sebab kita pengemudi hidup kita sendiri. Kalau ada orang kutuk-kutuk korang, cakap je camni "ada aku kesah?-tangan ke dada mata ke atas" senang bukan? Kalau nak dengar cakap orang sajee penat la. Biarkan mereka biarkan teheeeee



Black+White+Red = what do you think charms? :)




4 comments:

Lyaa Suriany said...

nice sgt sgt.

Nurul Syuhadah said...

Thanxiee sweetie :)

[.ika itu aku.] said...

orgnye dh sedia cantik, pakai ap2 pun mkin tmbh comey je =)

Nurul Syuhadah said...

ika syg pn cantek jugee :)